MTB 234

TK-403 tervrajzon a Motor Torpedo Boat 234!

Az első kezembe került tervrajz ez a TK-403-as volt és azonnal megtetszett. Már akkor tudtam hogy ez a fajta hajó típus lesz a kedvencem, amikor még azt sem tudtam, hogy ezeket torpedó hajóknak hívják. A kutatómunka során, mint TK-403-as gyakorlatilag semmit sem találtam róla. Egy külföldi fórumon találtam utalást az MTB-234-re majd mint kiderült, a TK-403 eredetileg MTB234-ként készült el és talán tényleg volt TK jelzésű belőle amikor az oroszokhoz szállították.

Egy angol torpedó hajó modellező csoportban a rajzot megosztva megtaláltam azt, aki az eredeti rajzot készítette. Kiderült, hogy több könyvet is írt már a torpedó hajókról, tele tervrajzokkal és műszaki részletekkel amit be is szereztem, illetve levelezett régen a hajó kapitányával, Peter Dickenssel (aki Charles Dickens dédunokája). Ő szintén írt egy könyvet a kalandjairól, ezt amerikából sikerült megszerezni.

1942 - HM Motor Torpedo Boat MTB.234, Vosper-type. 21st MTB Flotilla.

Rendelés: 1941.02.22
Elkészült: 1942.04.12, Berthon Boat Co, Lymington
Eladás: 1945 január

Egyike volt a 48 darab, 76.6inch hosszú Vosper osztályú torpedó hajóknak, amik a II. Világháborúban szolgáltak az angoloknak. A vosper torpedó hajók jó tengerjárási képességeikről, magas sebességükről és hangjukról voltak ismertek. Három darab Packard vízhűtéses motorral voltak szerelve. A háború folyamán elzsákmányolt radarokat és nehéz fegyvereket szereltek fel rájuk.

A modellt először műgyanta sablonnal szerettem volna készíteni, ehhez csináltam egy testet fából. A fa testhez nyomtattam borda sablonokat, hogy gyorsítsam a folyamatot. Ennek az az előnye is megvan, hogy már a tervezőben kiderülnek a rajz hibái.

Aztán úgy döntöttem, hogy megpróbálom 3d nyomtatással, így rákerülhetnének olyan részletek is amit macerás lett volna másképp megoldani.

A 3D tervezéshez a nálam már jól bevált Fusion360-at használom.

A nyomtathatóság és a nyomtatóm mérete miatt 5 szeletre bontottam a testet. Minden szelet teljes kitöltéssel lett nyomtatva, ~2.4mm vastagon. A levehető szerelőnyílásnál körbe került egy minimális vízelvezető csatorna. A kabin teteje levehetőre készül, hogy a belső berendezés megtekinthető lehessen. A csapóajtók közül néhányat szintén nyithatóra tervezek, ha esetleg kapcsolónak jó volna később hely.

A test

A test szeleteit Gorilla ragasztóval ragasztottam össze, és csavarokat is kapott még erősítésképp. A poliuretán alapú ragasztó az egyik legjobb a PETG-hez. Belül amolyan biztonsági rétegként, kikentem a teljes felületén vele.

Hogy elrejtsem a szerelőnyílás illesztését, úgy terveztem meg a kivágást hogy a peremek fölé essenek, így nem lesz teljes hosszában látható csak néhány helyen.


Kormányzás

A kormány rudazat kerékpár küllőből és némi réz anyagból készült. Még nincs teljesen készen, de mechanikailag már teljesen működőképes.

Kabin

A kabint legalább 4x nyomtattam ki, utána már nem számoltam. Próbáltam a lehető legkevesebb támasztással és idővel elkészíteni, de ahogy hűlt a műanyag hajlott a vastag merevítések miatt a fal. Két darabban is megpróbáltam, úgy pedig illeszteni nem lehetett normálisan. Végül raft-al és tree supporttal tökéletesre sikerült.

A motortartó

Úgy terveztem, hogy kipróbálási lehetőségnek lehessen feltenni rá akár csigákat is, hogy csak két motort kelljen vezérelni, végül ezt elvetettem és a három motor külön szabályzóra került. A kép elkészítése óta már beépítettem a tönkcsöveket és a motortartót is.

Oerlikon 20mm cannon

FDM technológiával készült próba nyomtatás, a végleges verziót egy barátom nyomtatta ki gyantás gépen. Dönthető, forgatható.

Vickers .50 machine gun

A vickers gépfegyver szintén forgatható, dönthető lesz a tervek szerint. Ebből még nem készült el a nyomtatás. Az összekötő rudakat drótból és réz csőből fogom készíteni, a modellre ezek nem kerültek fel csak a helyük lett kihagyva.

Utókezelés

A rétegek eltűntetése végett alapozóval kentem le a testet. Sajnos a kipróbált műanyag alapozó nem vált be és kompletten lekellett vakarnom. Végül a szokásos szórógittet és kétkomponensű bodygittet kapta.

Állvány

Az állvány átlátszó PETG-ből készült, 3d betűkkel feliratozva amiket alkoholos filccel festettem.

A távirányítóra került pár extra, mivel sokan használjuk ezt a típust így biztosan nem lesz összekeverve.

Festés

A festéshez szerettem volna a makettező festékeket kipróbálni, mivel bármikor kapható belőle ugyan az a szín ha esetleg javítani kellene.

Sajnos eddig nem járt túl sok sikerrel, mivel a ricinus olaj úgy néz ki hosszútávon oldja. Sajátmárkás lakkal sikerült csak lefújnom, mert a kipróbált 2k autós és a nitrós spray lakk is oldotta.

Ismerettségi körökben van akinek más márkás sprays lakkal és másik autós lakkal sikerült lefújni, így próbálkozok még vele.

Aktuális modell