MTB 234

TK-403 tervrajzon a Motor Torpedo Boat 234!

Nos, az első kezembe került tervrajz ez a TK-403-as volt és azonnal megtetszett. Már akkor tudtam hogy ez a fajta hajó típus lesz a kedvencem, amikor még azt sem tudtam, hogy ezeket torpedó hajóknak hívják. A modellezés kutatómunkával kezdődött, de sajnos mint TK-403 szinte semmit sem találtam az eredeti hajóról. Egy külföldi fórumon találtam utalást az MTB-234-re így ennek kezdtem el utána járni és rengeteg mindent sikerült róla összegyűjteni. Többek között, mikor megosztottam a TK rajzát egy közösségi oldali csoportban, az eredeti rajz készítője jelezte, hogy ez egy másolat és az eredeti hajót bizony MTB 234-nek nevezik. A tervrajz készítője egyébként több könyvet is írt a torpedó hajókról amiket sikerült beszerezni, illetve levelezett a hajó kapitányával, Peter Dickenssel, Charles Dickens dédunokájával aki szintén írt könyvet a hajóval szerzett történeteiről. A levelezés pár oldal, amit egy fórumon találtam meg illetve a kapitány könyvét is megrendeltem Amerikából, hogy teljes legyen a gyűjtemény. Ja, egyébként elvileg ez a hajó is létezett és a Lend-Lease alatt szállították az oroszoknak az angolok, de a történelmi ismereteim hiányában ezt nem tudom megerősíteni, csak elvétve olvastam.

1942 - HM Motor Torpedo Boat MTB.234, Vosper-type. 21st MTB Flotilla.

Építették: Berthon Boat Co, Lymington 1942.4.12
Rendelés ideje: 1941.02.22
Elkészült: 1942.04.12
Cserélve lett az MTB 393-ra, 1944.03.12.
Bázis: HMS Hornet (Gosport), másodlagos: HMS Beehive (Felixstoww).
Eladták: 1945 január


Egyike volt a 48 darab, 76.6inch hosszú Vosper osztályú torpedó hajóknak, amik a II. Világháborúban szolgáltak az angoloknak. A vosper MTB-k legénységei bíztak ezekben a hajókban, amik jól ismertek voltak a jó tengerjárási képességeikről, magas sebességükről és hangjukról. Ahogy zajlott a háború, radarokat és nehéz fegyvereket felszerelve még félelmetesebbé váltak.

A modellt klasszikus módon kezdtem el építeni, fából és a terv az volt hogy ez csak sablonként készül majd el. Korábban már elkezdtem a 3d tervezést gyakorolni a KB23 hajómra készült alkatrészekkel, így egy kis idő ráfordítással megrajzoltam a hajó bordáit 3D-ben és kinyomtattam, ezzel egyszerűsítve a munkát. Egy extra dolog volt, hogy 3D-ben a bordákat széthúzva, ráillesztve a képre megkaptam a test vázát és ellenőrizhettem a vonalvezetéseket. Ezzel a lépéssel kiderült, hogy a bordarajzok sem tökéletesek, így kicsit igazítottam egy-egy bordán. Mint a képen látható, 6os rétegelt lemezhez lettek rajzolva a bordák és megcsináltam az orrához is egy segédbordát, ami megadja a formát.

A kész sablonoknak köszönhetően egy szombat elég volt kivágni minden bordát és építődeszkára tenni, másnap pedig már a palánkolás is elkészült. Az elkészült test szerencsére pontosra sikerült, ami a méretet illeti viszont az orrát nem sikerült jól eltalálni mert túlcsiszoltam és túl gömbölyített is lett elől. Erre már a sablon héjához való műgyanta ment rá, amiben Blaskó Jánostól kaptam segítséget. Időközben a projekt kicsit megállt, rengeteg dolog volt nyáron és elindult a Naviga verseny szezon is, így nem jutott rá idő. Bizonytalan voltam, hogyan kellene majd folytatni és bosszantott az elrontott orr és az is, hogy a sablonba majd újabb bordákat kell vágni amiktől majd stabil lesz és a fedélzetnek adnak ívet meg egyéb macerás dolgok. Ekkor jött az ötlet, hogy mi lenne ha megtanulnék komplett testet is megcsinálni ami majd nyomtatható lesz, így biztos pontos lesz a formavezetés, a tönkcső szöge, a fedélzet íve plusz pénzt is spórolnék vele.

A tervezéshez megpróbáltam használni a DELFTShip nevű ingyenes hajótervező szoftvert, de nekem abszolút nem állt kézre és rendkívül bosszantott, így hamar visszatértem a már nálam jól bevált, Fusion360-hoz. Rászántam egy szombat délutánt, hogy újra megtervezzem a bordákat és kitaláltam, hogyan lehetne belőlük testet formálni.

Ez volt az első lépés, ezután a torpedóknak kivágott helyet rajzoltam meg illetve az oldalára szerelt léceket és a fedélzetre a víz vető peremet. Ez a perem jó, hogy van mert belülről ez mellett vágtam meg a szerelő nyílás kialakításához, így nem feltűnő.

Jelenleg a nyomtathatóságra való kialakításon és a későbbi szereléshez tartozó dolgokon dolgozok, mint az illesztő pontok, tönkcső kivágása, motor tartó bak készítése és a nyomtatóm magasságának limitje miatti szeletelésen. A kabin is készülő félben van. A torpedó csövek és az állvány már korábban elkészült, ezek rápróbálása látható a színezett fotókon fentebb.